آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

نکات تعذیه ای در افراد رگ به رگ شده


§         علایم و نشانه ها
رگ به رگ شدگی و کشیدگی اغلب موجب درد و تورم می شود. در صورتی که آسیب وارده شدید باشد و عضله یا لیگامان را پاره کند منجر به ناپایداری یا ناتوانی مفصل می شود.

§         علت
رگ به رگ شدگی عموما در نتیجه نیروی پیچشی وارد به مفصل در هنگام تحمل وزن رخ می دهد که منجر به کشیدگی لیگامان به میزان بیش از حد طبیعی آن می شود. کشیدگی عضلانی زمانی بروز می کند که میزان بار وارد به عضله بیش از حد تحمل ضعیفترین قسمت عضله باشد. کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که فعالیتی نیاز به کشیدگی  عضله و در عین حال تحمل وزن توسط عضله داشته باشد.احتمال رگ به رگ شدن یا کشیدگی در موارد زیر بیشتر است:

·         ورزش بدون گرم کردن مناسب

·         کار با وسایل ورزشی نامناسب با شرایط فیزیکی بدن فرد

·         شرکت در ورزش ها یا فعالیت هایی که جهت آنها آماده سازی بدنی انجام نشده است.

§         اقدام های پزشکی اولیه
پزشک معالج عکسبرداری از محل آسیب درخواست خواهد کرد. در صورت شدید بودن آسیب ممکن است نیاز به ام.آر.آی باشد. ممکن است نیاز به بانداژ الاستیک یا گچ گیری باشد.

§         درمان
ممکن است نیاز به مصرف یک مسکن ضعیف نظیر آسپرین، استامینوفن، بروفن یا ناپروکسن جهت کاهش تورم باشد.  فعالیت خود را در مفصل گرفتار به مدت حداقل 7روز محدود کنید. موارد توصیه های پزشک معالج ممکن است شامل استراحت، کمپرس یخ( پیچیده در یک پارچه یا حوله)، بانداژالاستیک و بالا نگه داشتن منطقه مبتلا باشد. این توصیه ها را بر حسب نیاز در چند روز اول بکار بندید.
درمان های مکمل و جایگزین
گیاهان و مواد تغذیه ای ویژه ای  ممکن است  به سلامت هم بند، کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.
تغذیه

·         ویتامین ث( 1000-1500 میلی گرم 3بار در روز) جهت کاهش تورم و حمایت بافت همبند

·         بروملایین ( 250-500 میلی گرم 3بار در روز بین غذاها ) به کاهش تورم کمک می کند.

·         بتاکاروتن( 50000 واحد در روز) جهت ساختن کلاژن  ضروری است.

·         روی (15-30 میلی گرم در روز) به تسریع ترمیم کمک می کند.

·         ویتامین ای( 400 واحد در روز) دارای اثر ضد اکسید کننده است.

·         مصرف پروتئین کافی مهم است.
گیاهان
گیاهان را می توان به صورت عصاره خشک( کپسول، پودر، چای)، عصاره گلیسرینه یا تنتور( عصاره الکلی) استفاده کرد. چای باید با استفاده از یک قاشق چایخوری  از گیاه در یک فنجان آب داغ تهیه شود. جوشاندن به مدت  5 تا 10 دقیقه جهت برگها و گلها و 10 تا 20 دقیقه جهت ریشه ها ضروری است. 2تا4 فنجان در روز بنوشید.
بیو فلانوییدها در" انگور سیاه " و بعضی از گیاهان یافت می شود. این مواد به کاهش تورم و تقویت بافتی که "رگ به رگ" یا کشیده شده است کمک می کند.
گیاهان زیر را به صورت عصاره خشک استفاده کنید:
کوئرستین 250 تا 500 میلی گرم 3بار در روز
زردچوبه ( curcuma langa) به همراه بروملایین قویتر عمل می کند. 250 تا 500 میلی گرم از زردچوبه و بروملایین را 3بار در روز بین غذا استفاده کنید. ترکیبی از گیاهان زیر باعث کاهش اسپاسم و تحریک گردش جریان خون می شود: توت مار( کوهوش سیاه)cimicifuga) (racemosa، برا غ برفی (vibrnum opulus ) شفت( زغال اخته)(  piscidia erythrina) ، بابونه(tanacetum partherium)، سرخاب کولی(phytolacca Americana) و سنبل الطیب. مقادیر مساوی از این گیاهان را به صورت چای ( 1 فنجان 3تا4 بار در روز) یا تنتور( 15 قطره هر 15 دقیقه تا وقتی بهتر شوید تا 8 بار یا 20 تا 30 قطره 4 بار در روز) ترکیب کنید.
هومیوپاتی

·         آرنیکا مونتانا جهت آسیب حاد همراه با کبودی و حساسیت به فشار

·         روس توکسیکودندرون جهت رگ به رگ شدگی و کشیدگی همراه با بی قراری فراوان

·         روتاگراولنز جهت خشکی و درد ناشی از آسیب یا کار بیش از حد مفصل به مدت طولانی

·         کرم های موضعی هومیوپاتی حاوی( آرنیکا مونتانا) یا سنت جونز( هایپریکوم پرفوراتوم) جهت تسکین درد. این کرم را روی پوست آسیب دیده نمالید.

·         روغن آرنیکا را می توان به صورت موضعی جهت تسکین درد به کار برد ، به شرطی که پوست آسیب ندیده باشد.
طب فیزیکی
پانسمان روغن کرچک، روغن را مستقیما روی پوست بمالید و روی آن را با یک پارچه نرم و تمیز و سپس یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. یک منبع حرارتی روی آن به مدت 30-60 دقیقه قرار دهید. جهت کسب نتیجه بهتر این کار را در سه روز متوالی انجام دهید.
طب سوزنی
طب سوزنی موجب تسکین درد و جریان خون موضعی بهتر می شود.
ماساژ
ماساژ درمانی در افزایش گردش خون و تخفیف گرفتگی عضلات اطراف مفصل مفید است.

§         پیگیری
احتمالا نیاز به ویزیت بعدی پزشک معالج نباشد، مگر اینکه آسیب شدید یا عارضه ای پیش آید.

§         ملاحظات ویژه
مراقب عود رگ به رگ شدگی و کشیدگی باشید. پس از آسیب عضله یا تاندون احتمال آسیب مجدد به خصوص در صورت شروع فعالیت کامل زودتر از موعد وجود دارد. پیشگیری از رگ به رگ شدگی و کشیدگی راحت است. تناسب اندام بدنی و تقویت عضلانی همراه با گرم کردن و سرد کردن تدریجی بدن استرس وارد به عضلات و مفاصل را کم می کند.