آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن


غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی و کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی است. اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است. به طور کلی 84 گرم ماهی دارای 120 کالری می باشد.
گوشت ماهی دارای ویتامین های A،BوD، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.
ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی ید هستند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.
متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی ، مصرف دوبار ماهی در هفته ( هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.
چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضبار. زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد. اما چربی ماهی از دو نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های DHA, EPAاست.
خواص ماهی و روغن ماهی یا امگا 3

Ø      روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند. لازم به توضیح است که اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از مصرف سویا است.

Ø      مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند.

Ø      تجمع پلاکت های خون رسان را افزایش می دهد.

Ø      ضربان قلب را تنظیم می کند.

Ø      فشار خون را پایین می آورد.

Ø      کلسترول خوب (HDL) را بالا می برد. این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

Ø      سلامت مغز را تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MSمفید است. مشاهده شده که افراد مبتلا به MSبا مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.

Ø      درمان کننده دردهای کمر و گردن می باشد.

Ø      اسید چرب امگا3 از دیابت نوع 1 در کودکان جلوگیری می کند.

Ø      مصرف امگا3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ( ضریب هوشی) نوزادشان می شود.

Ø      مادران باردار با مصرف روغن ماهی از زود متولد شدن نوزاد جلوگیری می کنند.

Ø      روغن ماهی موجب افزایش متابولیسم بدن و به دنبال آن موجب کاهش وزن می شود.

Ø      روغن ماهی درمان کننده بیماری های تنفسی است.

Ø      اسید چرب امگا 3 بر سلامتی پوست اثر مثبتی دارد. این اسید چرب از خشک شدن و پوسته پوسته شدن، اگزما، جوش و دیگر بیماری های پوستی جلوگیری می کند.
علاوه بر آن موجب تسریع در بهبود پوست بیمار می شود.

Ø      موجب سلامت و افزایش قدرت بینایی می شود.

Ø      از افسردگی و پریشانی جلوگیری می کند.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. لوپوس که یک بیماری سیستم ایمنی است و می تواند منجر به مرگ شود ، توسط کمبود امگا3 رخ می دهد.
منابع اسید چرب امگا3
ماهی های سالمون و ساردین و همچنین گردو و بیشترین مقدار امگا3 را دارا هستند، یعنی در هر واحد از این ماهی ها حدود 15/1 گرم امگا  وجود دارد . بقیه ماهی ها در هر واحد ، 45/0 گرم اسید چرب امگا 3 دارند. میگو در هر واحد حدود 32/0 گرم اسید چرب امگا 3 دارد.
منابع دیگر اسید چرب امگا3، عبارت است از : دانه سویا، کدو و کلم.
تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا3 از طریق مواد غذایی، بهتر از دریافت آن از طریق مکمل هاست. لازم به ذکر است، که در بدن ما باید به مقدار کافی ویتامین های
B6،  B3و Cو همچنین املاح منیزیم و روی وجود داشته باشد، تا امگا3 اعمال خود را بهتر انجام دهد. ویتامین Eکه خود یک آنتی اکسیدان است ، امگا 3 را در برابر اکسیده شدن محافظت می کند.
علائمی که نشان می دهند باید امگا 3 بیشتری مصرف کنیم عبارتند از :
خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان، سردرد، دیابت نوع2، بیماری های قلبی، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز.
مصرف امگا3 باعث دور شدن بسیاری از بیماری ها می شود، از جمله:
آلزایمر و فراموشی، آسم، بیش فعالی ( پرتحرکی و کاهش توجه ) ، سرطان، سردردهای میگرنی،
MS، چاقی و افزایش وزن، پسوریازیس ( وجود لکه های قرمز رنگ در بدن)، نرمی استخوان، ورم مفاصل، افزایش فشار خون، دیابت، افسردگی، ناراحتی های پوستی، روماتیسم.
همان طور که می دانید ، روماتیسم در مردم شمال کشورمان زیاد است. خداوند برای درمان این بیماری ماهی ها را آفریده است. پس بهتر است از نعماتی که خداوند در اختیارمان قرار داده است استفاده کنیم تا بعدها دچار مشکلات و بیماری ها نگردیم.