آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

ارتباط تغذیه با کم خونی

ارتباط تغذیه با کم خونی

فراوان ترین نوع کم خونی در کودکان و نوجوانان، کم خونی فقر آهن می باشد. وجود این بیماری در سنین 6 ماهگی تا 2 سالگی و همچنین در دوران جهش رشد نوجوانی بیشتر به دلیل کمبود دریافت آهن از طریق مواد غذایی نسبت به مقادیر مورد نیاز بدن می باشد و در سایر سنین بایستی ابتدا از دست دادن خون مخفی از بدن را در نظر داشت تا کمبود غذایی. بنابراین مواد غذایی که مقادیری آهن برای بدن تامین می کنند و درمان کم خونی باید زیر نظر پزشک انجام شود.

کم خونی فقر آهن باعث خستگی زودرس، کمبود انرژی، عدم تمرکز، ضعف، نفس نفس زدن، تپش قلب، کاهش حافظه، کاهش آستانه درد، اختلال سیستم ایمنی، شکنندگی ناخن ها، التهاب زبان و علائمی از این قبیل می شود.از انجا که کم خونی چندین نوع مختلف دارد، ضروری است قبل از انجام هر نوع درمانی از جمله مصرف موادغذایی، بایستی در جستجوی علت بروز کم خونی باشیم.  بعضی از انواع کم خونی نیازی به هیچ گونه درمان ندارند، و تجویز آهن اضافی حتی ممکن است برای این کم خونی ها مضر باشد. قبل از هرگونه توصیه غذایی یا دارویی ، باید علت کم خونی مشخص شده باشد.

غذاهای مفید برای رقع کمبود آهن
- گوشت قرمز: دارای آهن " هم" است که بسیار راحت تر از آهن "غیرهم"  موجود در سبزیجات و سایر منابع گیاهی، توسط بدن جذب می شود به طور میانگین بدن 10 درصد آهن موجود در غذا را جذب می کند اما با وجود مواد غذایی حاوی آهن هم، این میزان تا 30 درصد افزایش می یابد.
- مرغ و ماهی نیز حاوی آهن هستند. ماهی های چرب مانند قزل آلا، تن و ساردین علاوه بر دارا بودن اسیدهای چرب بسیار مفید، دارای آهن هم نیز می باشند.

- حبوبات به ویژه لوبیا و عدس دارای آهن غیرهم هستند.
- علاوه بر آهن، غلات دارای ویتامین B12واسید فولیک هستند که در پیشگیری از برخی کم خونی ها مفید واقع می شوند.
- انجیر، آلو و زردآلوی خشک شده، کشمش، مغزها(آجیل آلات) و دانه های روغنی حاوی مقادیر مناسبی آهن می باشند.
- سبزی ها و میوه ها به دلیل داشتن ویتامین Cباعث افزایش جذب آهن غیرهم می شوند. توصیه می شود همراه با هروعده غذایی، 25 میلی گرم ویتامین Cاز طریق میوه جات و سبزیجات مصرف شود.

مواد غذایی نامناسب
- چای و قهوه به دلیل داشتن ترکیبات فنولیک، مانع جذب آهن غیرهم می شوند .تانین موجود در چای نیز اثرات مشابه دارد لذا این مواد نباید در فواصل نزدیک به وعده های غذایی اصلی مصرف شوند.
- شیر، پنیر، ماست و سایر فرآورده های لبنی، سرشار از کلسیم هستند که میزان آهن قابل جذب برای بدن را کاهش می دهند بنابراین باید از خوردن لبنیات همراه با غذاهای دارای آهن خودداری شود. به عنوان مثال ماست نباید همراه با غذا بلکه باید در فواصل وعده های اصلی غذا مصرف شود .
- فیتات موجود در غلات سبوس دار، و اسید اگزالیک موجود در ریواس و برخی نوشابه های گازدار نیز جذب آهن را کاهش می دهند.