آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

عامل اساسی چاقی مادران بعد از زایمان وراهکارهای کوچک کردن شکم بعد رابمان و در ش

 

عامل اساسی  چاقی مادران بعد از زایمان وراهکارهای کوچک کردن شکم بعد رابمان و در شیردهی

 شکم هر مادری با بزرگ شدن جنینش بزرگ‌تر شده و به جلو می‌آید. تا زمانی که کودک رشد می‌کند، مادران چندان ناراحت اضافه وزن خود نیستند اما بعد از زایمان و دیدن پوست شل شده و چاق شدنشان، ناراحت و نگران می‌شوند.

 بارها شنیده ایم  سزارین منجر به بزرگ شدن شکم می شود و زایمان طبیعی شکم را بزرگ نمی کند !!!!این باورها غلط است و زایمان طبیعی و سزارین در بزرگ شدن شکم نقشی ندارد.حاملگی تاثیری در چاقی شکم مادران ندارد و چاقی بعد از زایمان ممکن است بر اثر پرخوری و افزایش سن رخ دهد.معمولاپرخوری ،نداشتن رژیم غذایی مناسب، افزایش سن و استرس سه عامل اساسی مهم و تاثیر گذار در چاقی مادران بعد از زایمان است.

چاق شدن‌های بعد از زایمان یکی از مسائلی است که بیشتر زنان از آن می‌ترسند. بسیاری از مادران پس از زایمان، افسوس روزهایی را می‌خورند که اندامی متناسب و لاغر داشته‌اند. آنان تنها دلیل چاقی خود را برآمدگی شکم در دوران بارداری خود می‌دانند. در این دوران شکم مانند یک بادکنک رفته رفته بزرگ و کشیده می‌شود، پس از زایمان و با تولد نوزاد، این حجم باز به جای خود بازمی‌گردد اما این بار پوست شل شده و با افتادگی همراه است.
البته این مسئله به وزن نوزاد نیز بستگی دارد. اما با همه این‌ها این امکان وجود دارد که شکم پس از دوران بارداری به شکل اول خود بازگردد. یکی از عمده‌ترین دلیل چاق ماندن مادران بعد از زایمان، خود آنان هستند. همچنین رژیم‌های غذایی و فعالیت بدنی در چاقی بعد از زایمان تأثیر زیادی دارد.
چاق شدن مادران در سنین بالا‌ و بعد از بارداری‌های نوبت دوم یا سوم بیشتر دیده می‌شود. به اعتقاد پزشکان این امر به دلیل کم‌تحرکی و مصرف زیاد کالری مادران است.  مجققان تغذیه عدم تحرک بدنی زنان و افزایش سن آن‌ها در زمان بارداری را مهم‌ترین عامل چاق شدن آن‌ها می‌داند.متاسفانه مادران فعالیت بدنی کمی دارند و رژیم‌های غذایی خود را رعایت نمی‌کنند.»

  • چاق شدن براثر قرص‌های پیشگیری

مصرف برخی قرص‌ها مانند قرص‌های هورمونی موجب چاقی می‌شود. عموماً این قرص‌ها مربوط به قرص‌های پیشگیری و ضد بارداری است. این نوع داروها با تغییرات هورمونی در متابولیسم بدن، مواد انرژی‌زا را به شکل چربی در اندام‌ها ذخیره کرده و باعث چاقی می‌شوند.»

متاسفاته چاق شدن براثر قرص‌های پیشگیری هیچ راهی ندارد
  در زمان مصرف این قرص‌ها هیچ راهی برای لاغر شدن وجود ندارد و رژیم‌های غذایی نمی‌توانند کمکی به فرد کنند. تنها راه لاغر شدن بعد از مصرف این قرص‌ها، استفاده نکردن از آن‌ها است.
مصرف‌کنندگان این قرص‌ها ممکن است مدتی بعد از مصرف اثرات چاق شدن را در خود مشاهده کنند. بیماران باید چاق شدن خود را به پزشک اطلاع دهند و از او بخواهند تا قرص دیگری را به عنوان جایگزین به آن‌ها بدهد.

راهکارهای کوچک کردن شکم بعد رابمان و در شیردهی

  توحه داسته باشید اگرچه مهم‌ترین معضل و دغدغه زنان و مردان چاقی است اما همیشه یک راه درمان برای آن وجود دارد و با کمی تحرک و تغذیه مناسب می‌توان به راحتی انواع چاقی را درمان کرد تنها راهکار جلوگیری از چاقی بعد از زایمان تعدیل در رژیم غذایی، ورزش و دوری از محیط های استرس زا و داشتن آرامش است.

  • کوچک شدن رحم بر اثر شیر دادن
    در دوران بارداری شکم برآمده شده و رحم از حالت طبیعی خود بزرگ‌تر می‌شود. بعد از زایمان مدتی زمان لازم است تا این برآمدگی‌ها به حالت طبیعی بار دیگر فرو رود.  یکی از راه‌های بازگشت سریع‌تر بدن به حالت اولیه، شیر دادن به نوزاد است. مادرانی که بعد از زایمان به کودکان خود شیر نمی‌دهند بیشتر در معرض چاق شدن هستند.
    «زمانی که کودک سینه مادر خود را مک می‌زند هورمون اکسید دومین در بدن او تولید می‌شود، این هورمون علاوه بر آنکه شیر تولید می‌کند باعث کوچک شدن رحم و شکم مادر نیز می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های کوچک شدن شکم مادران بعد از زایمان شیر دادن به نوزاد است.»
  • انجام فعالیت‌های بدنی

        مسئله دیگری که می‌تواند باعث لاغر شدن مادر به صورت طبیعی شود، انجام فعالیت‌های بدنی است. فعالیت‌های بدنی را نباید قطع کرد. روزی نیم ساعت تا یک ساعت پیاده‌روی و قدم زدن برای لاغری زنان بعد از زایمان بسیار مفید است.

  • تغذبه مناسب

توجه داشته باشید پر خوری یک نگرش غلط در افزایش شیردهی مادران است.مکیدن شیر توسط کودک به ویژه در شب در افزایش شیر مادر نقش اساسی دارد برای افزایش شیردهی هر یک ساعت یک لیوان آب، شیر یا چای مصرف شود.
مادر در این دوران روزی ۸۰۰ میلی‌لیتر شیر تولید می‌کند و به همین دلیل باید مایعات مصرف کند. شیر بهترین نوع از این مایعات است؛ هم برای بدن مادر مقوی است و هم موجب تولید شیر می‌شودمادران به خوردن مایعات برای تولید شیر نیاز دارند«به جز شیر انواع آب میوه‌ها، دوغ، چای و آب برای تولید شیر مناسب است. مادران بعد از زایمان و برای تولید شیر هر یک ساعت یک لیوان آب یا چای بنوشند.»

نکات مهم دررژیم‌ غذایی

در دوران بعد از زایمان نیز مانند دوران بارداری همچنان مادر تأمین‌کننده غذای کودک است و علاوه بر تأمین غذا برای بدن خود باید به میزان غذای مورد نیاز برای نوزاد نیز توجه داشته باشد. بدن مادر در این دوران دچار خونریزی و زخم شده و برای رفع آن‌ها هیچ چیز بهتر از یک تغذیه مناسب نبهترین رژیم‌ غذایی در این دوران خوردن غذاهای مقوی است.  گروه گوشت‌ها مهم‌ترین گروه غذایی برای مادران بعد از زایمان است، «بدن مادر به دلیل خونریزی نیاز به ترمیم دارد وبدن مادر به دلیل خونریزی نیاز به ترمیم دارد و گوشت‌ها بهترین گروه غذایی برای ترمیم بدن مادر است. همچنین گروه‌های شیر و لبنیات نیز برای دوران بعد از زایمان توصیه می‌شود.

مادران شیرده باید مایعات بیشتری مصرف کنند چرا که ممکن است منجر به کاهش میزان شیر دهی آنان شود.

مصرف غذاهای پروتئین دار، مایعات فراوان، آبمیوه و شیر به مادران شیر ده روزه دار توصیه اکید می شود.

تا 3 ماه پس از زایمان مادران باید حتما قرص آهن مصرف کنند و حتی اگر کم خونی هم نداشته باشند بدلیل خونریزی حین زایمان و بعد از آن به میزان آهن بیشتری نیاز دارند.

مصرف شیر، لبنیات، کلسیم، ویتامین و قرص های مکمل ویتامین به زنان بعد از زایمان تاکید می شود.