آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف انواع قندها و شیرینی ها

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف انواع قندها و شیرینی ها

امروزه  شاهد افزایش روزافزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم .به تدریجکه ذائقه مردم به غــذاهای شیــرین عـــادت می کند کارخانجات مواد غذایینیز روزبه روز محصولات شیرین تری به بازار روانه می کنند. و این سیکل معیوبپیوسته در حال چرخش است.
عادت کردن ذائقه به مواد شیرین که به طور معمول از دوران کودکی شروع میشود، عوارض متعددی نظیر اضافه وزن، دیابت، بیماری قند و آرتریت را در سنینبالاتر به دنبال خواهد داشت.
قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تامین می کنند. اما متاسفانهفاقد مواد مغذی لازم برای ما هستند. بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژیدریافتی روزانه ما را تشکیل دهند.
این توصیه ها اگر چه به نظر ساده هستند، ولی با به کار بردن آن ها میتوانید گام های مهم و موثری در جهت متعادل کردن دریافت مواد قندی بردارید.
1-    
قندها را کاملا" از رژیم غذایی خود حذف نکنید: از آن جایی که درتهیه ی اغلب مواد غذایی، شکر به کار رفته است، بنابراین حذف کامل قند ازبرنامه غذایی امکان پذیر نیست، زیرا در طولانی مدت قادر به تبعیت از آننخواهیم بود. کافی است مصرف قندهای خالص را برای خود محدود کنیم، به عبارتیکاهش مصرف قند، شکر، شیرینی، شربت، آب نبات، را به تدریج در رژیم روزانه یخود اعمال کنیم.
2-    
در مطالعه ی برچسب های غذایی بسیار دقیق باشید: مقدار قندی که برروی برچسب های غذایی درج شده است معمولا" مجموع قند طبیعی و شکر افزوده شدهدر مراحل تهیه ی محصــول را نشان می دهد. در این جدول شما به راحتی هرکلمه ای که به حرف "اوز" ختم می شود نظیر ساکارز، فروکتوز، لاکتوز و ... رامی توانید معادل قند محاسبه کنید. از محصولاتی هم که حاوی قند فراوانیهستند می توان به عسل، شربت، عصاره ی آب میوه ها و قند اینورت اشاره کرد.
3-    
خوردن دسر را برای زمان های خاص در نظر بگیرید: دسر را به عنوانجزئی از برنامه روزانه ی خود قرار ندهید؛ اما در آخر هفته یا در میهمانی هامی توانید از خوردن آن لذت ببرید.
4-    
در هنگام پخـت و تهیـه ی غـذا یـا شیرینی ها مقدار شکر را کاهشدهید: بعضی اوقات در تهیه ی بسیاری از غذاها یا دسرها و کیک ها، می توانحتی تا یک سوم میزان شکر توصیه شده را به کار برد؛ بدون این که در طعم ومزه ی محصول نهایی تغییر چندانی حاصل شود.
5-    
مصرف غذاهای جایگزین را فراموش نکنید: شما می توانید به جای مصرفکیک های قهوه و کیک های خیلی شیرین از کیک های تهیه شده از غلات کامل یانان شیرینی هایی که قند بسیار کمتری در آن ها به کار رفته است استفادهکنید.
6-    
مصرف میوه های تازه را فراموش نکنید: بسیاری از میوه های تازه، طعمشیرین طبیعی دارند که هم خود به تنهایی برای ذائقه ی شیرین شما مناسبهستنـد و هم بــا استفاده از آن ها در تهیه کیک و شیرینی طعم شیرین و طبیعیرا حس می کنید.
7-    
از میوه های تازه برای شیرین کردن و طعم دادن به ماست  استفادهکنید: به طور مثال می توانید انواع توت ها، کیوی، موز و ... را به همراهمقدار جزئی شکر آسیاب کرده و با ماست مخلوط کنید و به این ترتیب میان وعدههای بسیار خوشمزه و شیرین را برای بعدازظهر خود فراهم سازید.
8-    
مصرف میان وعده های آماده را به حداقل برسانید: به عنوان مثال ژلهیا آب میوه ای که از بازار تهیه می کنید حاوی شکر زیادی هستند؛ در صورتی کهاگر آن ها را در منزل بدون استفاده از شکر یا با حداقل میزان شکر تهیهکنید، باز هم خوش طعم بوده ولی در عوض، ارزش غذایی بیشتری دارند.
9-    
خرید مواد قندی را به حداقل برسانید: سعی کنید خرید انواع شیرینی،کلوچه، شکلات، کیک و مواد قندی را محدود و منحصر به مناسبت های خاص کنید واز انبار کردن مواد قندی ذکر شده در کابینت آشپزخانه جدا" بپرهیزید.
10-    
به اظهار نظرهای افراد غیر متخصص توجه نکنید: بسیاری بر این عقیدهاند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها (به ویژه غذای چرب) باعث هضم آن میشود؛ در حالی که مصرف شیرینی در این مواقع کار معده را سنگین کرده و ازطرفی باعث جذب کامل مواد غذایی شده و عارضه ی چاقی را به دنبال خواهد داشت.
11-    
از تلقین به خود بپرهیزید: بسیاری از افراد اظهار می کنند تازمانی که شیرینی و مواد قندی تخورند قدرت انجام کاری را ندارند و افت قندخون پیدا می کنند؛ در حالی که بدن، خود قند خون را تنظیم می کند و با مصرفمواد قندی (به خصوص محصولات طبیعی حاوی قند) به مقدار متعادل و اندازه یمورد نیاز برای تنظیم قند خون، با مشکل جدی مواجه نخواهد شد.
12-    
به یاد داشته باشیم: در بسیاری موارد حتی در متون علمی از شکر ونمک به عنوان دو سم سفید نام برده می شود پس دقت کنید، این