آرمیتا کلینیک -کلینیک سلامت و تناسب اندام

توصیه های تغذیه ای در بیماری دیابت

توصیه های تغذیه ای در بیماری دیابت
افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید دقت زیادی در مصرف مواد غذایی , انجام فعالیت بدنی , کنترل وزن و شیوه زندگی داشته باشند.
همه ما میدانیم که مصرف برخی مواد غذایی ممکن مضر و یا مفید باشد ولی اینکه ما برای پیشگیری , درمان, کنترل و یا تعدیل علایم دیابت از چه نوع مواد غذایی باید استفاده کنیم حائز اهمیت است.
فیبر و کربوهیدراتها:
تحقیقات جدید نشان داده که مصرف کربوهیدراتهای پیچیده مثل نان های سبوس دار اعم از بربری , سنگک ,نان جو با توجه به اینکه نسبت به نان لواش و تافتون و سایر نان ها شاخص گلایسمی پایینی دارند در تنظیم قند خون بسیار مهم هستند توصیه میشوند.
مصرف غلات کامل , حبوبات ,میوه و سبزی به مقدار زیاد در تعدیل قند خون حائز اهمیت است.
مصرف سیر , پیاز , شنبلیله , فلفل قرمز یا سبز, کدو, لوبیا, بروکلی ,دارچین, ذغال اخته توصیه میشود.
با توجه به موضوعی به نام شاخص گلایسمی مصرف برخی غلات و میوه ها توصیه نمیشود.
شاخص گلایسمی چیست؟
به زبان ساده باید گفت که شاخص گلایسمی در واقع معیاری برای سنجش اینکه یک ماده غذایی به چه میزان (کند یا سریع) قند خون را پس از مصرف آن ماده غذایی بالا میبرد.
برای مثال:
شاخص گلایسمی میوه هایی نظیر هندوانه, خربزه, خرما تازه, انگور بسیار بالاست یعنی وقتی ما این میوه ها را مصرف میکنیم قند خون ما به سرعت افزایش پیدا کرده و اگر یک شخص دیابتی که انسولین کافی برای مقابله با این افزایش قند خون ندارد این میوه ها را مصرف کند با عوارض و علایم دیابت روبه رو میشود.
همیشه به یاد داشته باشید:
آبمیوه ها شاخص گلایسمی بالاتری نسبت به خود میوه ها دارند به دلیل اینکه پیوند های بین بافت میوه از بین رفته و وقتی به صورت آبمیوه وارد بدن میشود به سرعت قند خون را بالا میبرد.
در صورت امکان میوه ها را با پوست بخورید و یا کنار هر میوه ای سعی کنید یک عدد خیار میل کنید.
نخود فرنگی و هویچ شاخص گلایسمی بالایی دارند پس سعی کنید کمتر مصرف کنید.
در صورت تمایل برای مصرف برنج , برنج ترکیبی توصیه میشود مثل عدس پلو, لوبیا پلو
ماکارونی دم نشده بهتر از ماکارونی دم شده است به علت اینکه با حرارت زیاد هنگام دم شدن پیوند های بین نشاسته موجود در ماکارونی از بین رفته و قند خون را خیلی سریع بالا میبرد.
عدسی و خوراک لوبیا چیتی پیشنهاد های بسیار خوبی برای وعده های اصلی شما به شمار می آید.
توت خشک,خرمای خشک, کشمش خشک در کنار چای توصیه میشود.
از خورن قند های ساده از جمله انواع شیرینی, بیسکوییت , نوشابه های گاز دار, نوشابه های تجارتی با طعم میوه ,قند,شکر,عسل,مربا,انواع بستنی اجتناب کنید.
در مصرف قند های الکلی ممانعتی نداریم مثل سوربیتول,مانیتول,گزیلیتول,ایزومالت,لاکتیتول
اسیدهای چرب ضروری:
مصرف برخی اسید های چرب ضروری برای بهبود بخشیدن به کار انسولین بسیار مهم است برای مثال مصرف امگا 3 که میتوانید با خوردن روغن دانع کتان ,روغن سویا,ماهی ماکرل,ماهی سالمون,ماهی آزاد,ماهی خال مخالی,ماهی تن نیاز خود را به امگا 3 تامین کنید.هفته ای 2 یا 3 بار مصرف این مواد غذایی توصیه میشود.
افراد دیابتی محدودیت مصرف چربی های اشباع,ترانس و کلسترول دارند برای مثال از مصرف مارگارین,خامه,کره حیوانی,اعما و احشا حیوانات ,غذاهای سرخ کردنی,انواع گوشت قرمز پر چرب, کله پاچه, پوست مرغ , مایونز , لبنیات پر چرب خودداری کنید.