هیدروکسی بتامتیل بو تیرات (HMB) و تاثیر آن بر ورزشکاران

هیدروکسی بتامتیل بو تیرات (HMB) و تاثیر آن بر ورزشکاران

هیدروکسی بتامتیل بو تیرات (HMB) چیست؟

هیدروکسی بتامتیل بو تیرات (HMB) متابولیت اسیدآمینه لوسین است. وقتی لوسین متابولیزه می شود به آلفا-کتوایزوکاپروت تبدیل می شود که آن نیز به HMB تبدیل می شود. تقریبا 5/0 لوسین تبدیل به HMB می شود. HMB در سال 1990 محبوب شد وقتی داروسازی راس محصول شناخته شده ای به عنوان جون را توسعه داد. جون، ترکیبی از HMB، آرژنین و گلوتامین هست که برای کمک به جلوگیری از کاهش در توده بدون چربی بدن در بیماران مبتلا به سرطان و ایدز توسعه داده شد.

اثرعمل؛ مکانیسم دقیق HMB ناشناخته است با این دو نظر وجود دارد . در نظریه اول اعتقاد براین است که HMB سبب افزایش بیان هورمون آنابولیک IGF-1 (فاکتور رشد شبیه به انسولین) در عضلات اسکلتی می شود. افزایش سطح IGF-1 به هایپوتروفی عضلات و پیشگیری از تجزیه عضلات کمک می کند. علاوه براین، ممکن است HMB سبب تحریک عضله سازی و یا سنتز مستقیم پروتئین با تاثیر بر مسیر mTOR که یک تنظیم کننده کلیدی سنتز پروتئین است،شود. نظریه دوم شامل توانایی HMB در مهار مسیر یوبی کویتین-پروتئازوم است این آنزیم از تجزیه پروتئین در عضله جلوگیری می کند.

مزایای عملکردی؛ HMB به دلیل توانایی اش در جلوگیری از تجزیه پروتئین دارای جنبه های مثبت زیادی برای ورزشکاران است، به عنوان ضدکاتابولیک برچسب گذاری شده است. این مکمل، اثرات کاتابولیک تمرین را در عضلات کاهش میدهد. این امر به ورزشکاران در حفظ و ساختن توده عضلانی از طریق تمرین کمک می کند. HMB کوفتگی شدید عضلانی در نتیجه تمرین و رقابت سنگین را محدود می کند و می تواند به ورزشکاران آسیب دیده از طریق جلوگیری از کاهش توده عضلانی بر اثر بی حرکتی کمک کند.

تحقیقات؛ بر اثر تحقیقات انجام شده تا به امروز نتیجه گیری شده که HMB آمار معنی داری در قدرت و وزن خالص بدن دارد. به نظر می رسد که مزایای HMB در افراد تمرین نکرده که آسیب عضلانی قابل توجه و بیشتری در نتیجه تمرین تجربه می کنند برجسته تر است. ورزشکارانی از HMB بهره بیشتری می برند که طی دوره های تمرینی با افزایش حجم و شدتی که بدنشان با آنها سازگار نیست، در معرض انواع مختلف از استرس بدنی یا تمرینی قرار می گیرند.

استفاده رایج؛ دوز یک گرم HMB سه بار در روز با توصیه کل 3 گرم توصیه می شود. این توصیه بر اساس تحقیقی است که نشان می دهد ارائه دادن 3 گرم روزانه نتایج بهتری از 5/1 گرم دارد. بااین حال در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

ملاحظات HMB؛ برای استفاده ورزشکاران بی خطر است تحقیقات نشان داده که HMB سبب کاهش کلسترول LDL و فشار خون می شود هیچ اثری بر کلسترول HDL ندارد.

/ 0 نظر / 7 بازدید