مخمر آبجو

مخمر آبجو

مخمر آبجو که مخمر تغذیه ای نامیده می شود، در ابتدا از آبجو به دست می آمد. در حال حاضر به صورت یک محصول گیاهی به علت ارزش غذایی آن پرورش داده می شود. مخمر تغذیه ای دقیقا مشابه مخمر آبجو نیست. مخمر آجو در ابتدا به عنوان یک مکمل غذایی بکار می رفت، سپس سایر مخمرها نیز به همین منظور تولید شد. مخمر آبجو با مخمر خمیر زنده از این جهت تفاوت دارد که در مخمر آبجو سلولهای مخمری زنده از بین رفته ولی مواد غذتیی آن باقی مانده است، سلولهای مخمری زنده ممکن است ویتامین کروه ب بدن و سایر مواد غذایی را ازبین ببرند.

مخمر تغذیه ای حاوی میزان زیادی مواد غذایی مهم است، از جمله تمام ویتامین های ب (بجز ب 12)، 16 اسید آمینه از 20 اسید آمینه و 14 ماده معدنی مختلف. اسیدهای آمینه (پروتئین های ) مخمر به ترمیم بافت ها و مقابله با بیماری ها کمک می کند. مخمر آبجو دارای میزان زیادی پروتئین است، به طوری که یک قاشق چایخوری آن حاوی 6/4 گرم پروتئین است. بدین ترتیب این ماده یک منبع غنی پروتئین جهت گیاهخواران است. همچنین میزان فسفر آن نیر بالاست.

موارد استفاده

چون مخمر حاوی میزان زیادی ویتامین های ب است، نقش این ویتامین ها در بدن را تقویت می کند. ویتامین های ب کمپلکس به سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی هاو پروتئین ها کمک میکند. همچنین سیستم اعصاب را تقویت و عضلات مربوط به هضم را حفظ می کند.

انواع ویتامین های ب اثرات متفاوتی دارند، به خصوص در تقویت سیستم عصبی، این ویتامین ها استرس، افسردگی، تحریک پذیری و خستگی و برخی عوارض پیری را کم می کنند. در شرایط فشار استرس یا عفونت، بدن نیاز به مسزان زیادتر ویتامین های ب دارد. بدن مازاد ویتامین ب را ذخیره نمی کند، بنابراین باید به طور مرتب مصرف شود. ویتامین های ب به کاهش بیماری مسافرت هم کمک می کند.

بیوتین، یکی از ویتامین های ب موجود در مخمر آبجو، ناخن های شکننده را تقویت و به سلامت مو کمک می کند. بیوتین در بیماران دیابتی اثر انسولین را تقویت می کند و در درمان بیماران کلیوی ناشی از دیابت مفید است.

مخمر آیجو به عنوان منبع کروم نیز اهمیت دارد. سازمان تجویز غذا و دارو آمریکا به میزان 120 میکروگرم در روز کروم تجویز می کند، ولی 90درصد مردم آمریکا دچار کمبود این ماده معدنی هستند. کروم می تواند کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کم کند.

مخمر آبجو، به عنوان یک منبع کروم باعث کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می شود، سطح کلسترول سرم را پایین می آورد، وزن را کم می کند و در درمان آکنه مفید است. مخمر آبجو به صورت رشته، پودر، قرص و مایع وجود دارد.

نحوه مصرف

میتوان مخمر آبجو را در آب یا آبمیوه حل کرد. 4 قاشق غذا خوری در روز توصیه می شود. در صورتی که رژیم غذایی دارای ویتامین های ب کمتری باشد این میزان موجب نفخ می شود. بنابراین با یک قاشق شروع کنید و به تدریج به 4 قاشق برسانید.

موارد احتیاط

عوارض شناخته شده ای وجود ندارد با این حال، در صورت ابتلای مکرر به عفونتهای مخمری باید از مصرف فرآورده های مخمری پرهیز کنید. در صورت ابتلا به پوکی استخوان باید از مرف مخمر پرهیز کنید چون حاوی میزان زیادی فسفر است. در صورت مصرف مخمر لازم است به طور همزمان کلسیم بیشتر مصرف کنید.

/ 0 نظر / 43 بازدید