مواد غذایی و بی خوابی


مواد غذایی و بی خوابی  

 

مواد غذایی مفید در بی خوابی

انتخاب دقیق انواع غذا و نوشیدنی وهمچنین زمان مصرف آنها می تواند تا حدی مانع بی خوابی شود یا علایم آن را برطرف کند.

نان،ما کارانی،سیب زمینی و برنج سرشار ازکربوهیدرات هایی هستند که به آرامی دربدن مورد مصرف قرار می گیرند.اگر غذاها ی مصرفی برای شام، در حد تعادل دارای این مواد نشاسته ای و همچنین مقادیر کمی پروتئن باشد می تواند بدن را برای خواب آماده کند.

گوشت بدون چربی،شیرو لبنیات کم چرب دارای ویتامین B6  هستند که برای تولیذ سروتونین از اسید آمینه ئ تریپیتوفان مور نیاز است.مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین می توانددر رفع بی خوابی تاثیر داشته باشد.

ماهی های جرب،دانه بزرگ و تخمه کدو تنبل منابع خوبی از اسیذهای چرب امگا 3هستند.تخمهِ ی افتابگردان،دانه ِی کنجد وتخمه کدو تنبل محتوی اسیدهای چرب امگا 6 هستند.تحقیقات نشان می دهذ این اسیدهای چرب مفید دارای تاثیر مسثقیم بر مغز و رشته های عصبی واثرات غیر مستقیم برپروستاگلندین وواسطه های شیمیاتی انتقال دهنده ئ پیام عصبی،اسیدهای آمینه وموادی به نام اینترلوکین             

میباشندکه همگی در شروع خواب تاثیر دارند.شواهدی وجود دارد که کمبود آهن یا حتی کم بودن آهن درذخایربدن می توانندباعث بی خوابی شوند.بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی آهن می تواند در رفع بی خوابی مفید واقع شود.
کاهو دارای ماده  خواب آوری به نام لاکتوکاریوم می باشد. خوردن سالاد محتوی کاهو قبل از غذا می تواند مفید باشد.
چای بابونه می تواند در آرامش سیستم عصبی موثر باشد، بنابراین در صورت مصرف قبل از خواب، می تواند به رفع بی خوابی کمک کند.

مواد غذایی نامناسب در بی خوابی
کره حیوانی، کره گیاهی جامد، روغن های جامد، کیک خامه ای، بیسکویت کرم دار، فرآورده های کوشتی و غذاهای سرخ شده

/ 0 نظر / 39 بازدید