اثرات کورکومین یا ( زردجوبه ) بروی عملکرد ورزشکاران

اثرات کورکومین یا ( زردجوبه )  بروی عملکرد ورزشکاران

نکورکومین چیست ؟ کورکومین از مواد تشکیل دهنده از گیاه کورکومالاتگا است همچنین به عنوان زردچوبه شناخته شده است .زردچوبه در هند و دیگر نقاط جنوب شرقی اسیا کشت میشود که یک ادویه رایج مورد استفاده در غذاهای هندی از جمله کاری است .

زردچوبه چیزی است که در غذا رنگ زرد قوی میدهد ..علاوه بر این به عنوان یک ادویه استفاده میشود زردجوبه در طب ایورود ( سیستم طبی سنتی هندوستان )برای طیف گسترده ای است شرای اغلب مرتبط با التهاب استفاده میشود پلی فنول کورکومین جز اصلی و فعال در زردچوبه است .

اثر عمل

کورکومین ها دارای اثرات ضد التهابی و انتی اکسیدانی می باشند .اثرات ضد التهابی کوکومین ها توجه زیادی را بین سال های 1999 و 2009 برانگیخت طوری که بیشاز 2400 مقاله در زمینه کوکومین ها و نقش ان ها در درمان بیماری هایی مانند سرطانبیماری های قلبی ارتریت روماتوئید و حتی چاقی منتشر شد .

مزایای عملکردی

ورزشکاران معمولا از ضذ التهاب ها برای محدود کردن التهاب و درد ناشی از اسیب عضلانی  ورم مفاصل و یا کوفتگی عضلانی تاخیری ناشی از تمرین شدید و سنگین استفاده می کنند .کورکومین یک مکمل امیدوار کننده برای ورزشکارانی که به دنبال یک جایگزین برای ضدالتهاب غیراستروئیذی مثل ایبوپروفن هستند می باشد .کوکومین ها می توانند برای درد عضلانی و تسریع کرددن بازیلفت به دنبال تمرین مورد استفاده قرار گیرند در نتیجه سبب بهبود و بالا بردن سرعت دستاوردهای ورزشی تمرین میشوند .

استفاده رایج

دوز  مکمل کوکومین از 500 میلی گرم تا 3 گرم روزانه دسته بندی شده است . این دوز تا یک یا دو بار در روز در اکثر مطالعات ارائه شده است .متاسفانه موثرترین استراتژی هنوز مشخص نشده است . دانشمندان در حال کار برای توسعه استراتژی برای بهبود فراهمی زیستی می باشند . در حال حاضر توصیه میشود که مصرف روزانه 3 گرم ( یک قاشق چای خوری ) در روز تجاوز نکند .

 ملاحضات

به نظر میرشد کوکومین بی خطر باشد با این حال برخی نگرانی ها از افزایش سطح اگزالات ادرار و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه توسط زردچوبه و یا کورکومین وجود دارد به خمین علت مصرف زردچوبه زیر 3 گرم در روز توصیه شده است .



/ 0 نظر / 25 بازدید