تغذیه در ورزشکارن مصدوم 1

تغذیه در ورزشکارن مصدوم 1

اسیب های  ناشی از ورزش بین تمام رشته های ورزشی رایج است .برخی لز اسیب های بسیار جدی تر از بقیه اسیب ها است .با این حال بهبود انولع اسیب میتواند با استراتژی های تغذیه ای مناسب حاصل شود .ورزشکاران بطور پیوسته در معرض اسیب هایی هستند که نیازمند توانبخسی است .جراحی تزمیمی a c l  در 15 تا 20   سای پیش نیازمند 12  ماه جلسات توانبخشی بود .در حال حلضر بازگشت به بازی و یا رقابت بعد از صدمه معمولا 7-6   ماه می باشد .هر نوع اسیب به بافت از طریق مراحل ترمیمی مشخص میشود .بلافاصله بعد از اسیب پاسخ التهابی مهمی اغاز شده که میتواند از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد .این اولین قدم حیاتی در جهت بازیافت بهینه است و تلاش برای جلوگیری از این پاسخ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد .

توصیه های تغذیه ای

ورزشکاران مصدوم ابتدا باید بر کالری مصرفی تمرکز کنند .بسیاری از ورزشکاران به طور قابل توجهی مصرف کالری را در زمان اسیب دیدگی کاهش میدهند بر این باورند که در نتیجه کاهش فعالیت نیاز هایشان بطور چشمگیری کمتر میشود . این در حالی است که یک ورزشکار مصدوم باید از افزایش برخی مواذ غذایی مورد نیاز جهت تسهیل در ترمیم اسیب اگاه باشد .بسته به شدت اسیب نیاز های کالری میتواند به میزلن 20 / درصد افزایش یابد .مصرف ناکافی کالری کاهش سنتز پروتئین توسط عضلات را به میزان 19 درصد سبب میشود در نتیجه براورده نکردن نیاز های کالری ورزشکاران توانایی ترمیم و بازسازی عضلات را کاهش میدهد .مصرف متعادل درشت مغذی ) چربی کربوهیدرات پروتئین ) مهم است .همچنان که شدت و طول مدت فعالیت های تمرینی بطور قابل توجهی کاهش می یلبد نیاز به کزبوهیدرات کمی کاهش می یلبد .ورزشکاران مصدوم باید 20-25درصد از کالری خودرا به پروتئین 40-45 درصد کربوهیدرات ها 30-35  درسد به منابع سالم چربی اختصاص دهد

مهم است که ورزشکاران اسیب دیده کربوهیدرات را از رژیم غذایی بخصوص طی زمان بندی مواد مغذی حذف نکنید کربوهیدرات ها قبل و بعد از ورزش میتواند استرس و سرکوب سیستم ایمنی بدن در تمرین و افزایش سطوح انسولین را محدود میکند مصرف کافی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز لازم است رابطه ای روشن بین روی ویتامین c     ویتامین a      وبهبود زخم یافت شده است و همچنین مصرف کلسیم و ویتامین d نیز مهم است ورزشکاران مصدوم باید تمرکز بر یک رژیم غذایی متعادل با تاکید بر غذاهایی کامل مانند میوه های تازه سبزیجات  غلات کامل  لبنیات   گوشت لخم و منابع سالم چربی کنند ورزشکارانی که گروه های خاص مواد غذایی را محدود میکنند ویا مقدار ناکافی از این از این گروه غذایی رامصرف می کنند نسبت ببه کسانی که انواع غذاهای کامل را میخورند بازیافت بهینه ای نخواند داشت 

/ 0 نظر / 21 بازدید