ویتامین E و تاثیر آن بر بدن

نام های دیگر الفاتوکفرول بتا توکفرول دلتا توکفرول گاما توکفرول دلتا توکوترینول است .

ویتامین E چیست؟

ویتامین ایی به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبوس گندم دانه افتابگردان بادام و روغن های گیاهی وجود دارد . ویتامین ایی در مجموع نشان دهنده هشت ترکیب محلول در چربی است که انتی اکسیدان قوی و ضروری است که به محافظت از غشا سلول و قسمت های دیگر بدن از اسیب رادیکال ازاد کمک میکند از هشت ترکیب ان الفا تو کو فرول تنها به شکل فعال در خون وبافت ها حفظ میشود و میتواند الزامات انسانی را برای ویتامین ایی براورده کند .

اثر عمل

بدن انسان در پاسخ به فعاتیت های شدید جسمی رادیکال های ازاد تولید میکند که حاصل اکسید شدن دی ان ای پروتئین ها چربی ها هست که باعث افزایش خطر اسیب و مرگ معمولی سلول میشود .تولید رادیکال ازاد از اکسید شدن پروتئین و چربی ها هست و تولید رادیکال ازاد در ارتباط مستقیم با از دست دادن عملکرد عضله رهایش انزیم های عضلانی اسیب و کوفتگی عضلانی است . انتی اکسیدان ها در در رژیم ها غذایی مانند ویتامین ایی برای پاکسازی و ترمیم اسیب های ناشی از رادیکال ازاد و حفاظت بیشتر در مقابل استرس اکسیداتیو موثر هستند .در نتیجه به یک پارچگی بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی مهم برای سلامت و عملکرد کمک میکند .

مزایای عملکردی

ورزشکاران درگیر در تمرینات استقامتی شدید یا طولانی مدت قادر هستند سطوح بالای فشار اکسیداتیو منطبق شوند و بدین تزتیب بازیافت سریع تر ایجاد میشوند .

استفاده رایج

به دلیل اینکه ویتامین ایی معمولا در مقادیر محدودی در غذاهایی با چربی بالا وجود دارد مثل روغن گیاهان ممکن است مصرف مرجع رژیمی ( d r i ) ویتامین ایی به میزان 15 میلی گرم از غذا به تنهایی بدون افزایش مصرف چربی بالاتر از سطوح توصیه شده مشکل باشد بنابر این بسیاری از غذاها با ویتامین ایی مصنوعی غنی شده اند .

ملاحظات

ورزشکاران مسن تر و همچنین کسانی که بیماری های سلیاک یا تحلیل عضلانی دارند در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین ایی هستند .علائم ان شامل اسیب های عصبی ضعف عضله از دست دادن اشتها و کم خونی می باشد .

دیگر مزایای عملکردی ورزشکاران رقابتی یا تمرینی در ارتفای بالای 6000 پا ممکن است از افزایش اکسیژن با افزایش مصرف ویتامین ایی بهره ببرد .

/ 0 نظر / 27 بازدید