چربیها و ارتباط چاقی و کلسترول خون

چربیها و ارتباط چاقی و کلسترول خون

بحث چاقی و رابطه آن با مصرف مواد قندی و تمرینهای ورزشی یکی از بحثهای مهم و جالب اخیر علم طب می باشد. افرادی که استعداد چاقی دارند اگر مواد چرب را بیش از حد مصرف کنند متابولیسم چربی در آنها مختل می شود و مقدار آن در خون بالا می رود و یا در زیر جلد و کبد زیاده از حد ذخیره می گردد و همین امر به چاق شدن آنها کمک می نماید. اشخاص چاق عموما دارای کلسترول خون بیشتر از معمول می باشند و این امر آنها را مستعد بیماریهایی نظیر تصلب شرایین و بیماریهای قلبی می نماید.

یکی از علل فراوانی سکته های قلبی ازدیاد چربی خون و چاقی بیش از حد در نتیجه جمع شدن چربیها می باشد، زیرا هضم چربیها منجر به ایجاد دیمونوگلیسریدها می شود و آنها نیز به اسیدهای چرب کلسترول که مرکز عمده آنها در بدن، در خون و در کبد می باشد تبدیل می گردند.

راجع به میزان و مقدار طبیعی کلسترول خون باید گفت که در نژادها و اجتماعات مختلف در دنیا این میزان به کلی متفاوت می باشد و حتی در یک کشور در مناطق گوناگون و بین قبائل مختلف فرق می کند و گویا این تفاوت تماما مربوط به رژیمهای غذایی نباشد زیرا عوامل دیگری از قبیل توارث، فعالیت بدنی، محیط و فشارهایی که باعث بیماریهای جسمی در میزان کلسترول پلاسما می شوند نیز موثر می باشد و به همین دلایل بر سر میزان کلسترول طبیعی خون بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.

آخرین نظریه راجع به میزان طبیعی کلسترول خون به قرار زیر است:
در اطفال                    80 تا 110 میلی گرم در 100 میلی لیتر
در نوجوانان                100 تا 180 میلی گرم در 100 میلی لیتر
در اشخاص بالغ            170 تا 220 میلی گرم در 100 میلی لیتر
در سالمندان                 تا 250 میلی گرم در 100 میلی لیتر

نظر اجمالی به جدول بالا موید این است که ازدیاد کلسترول در خون تا حدی به سن بستگی دارد و علت آن این است که اشخاص جوان و اشخاصی که کارهای سنگین انجام می دهند، اگر مقادیر بیشتری چربی مصرف کنند چون خیلی بهتر و سریعتر آنها را تجزیه می نمایند و خیلی زودتر به مصرف می رسانند، ذخیره چربی در بدن آنها کمتر خواهد بود و برعکس در سالمندان چون تجزیه مواد به کندی انجام می گیرد به نظر می رسد اگر چربیها زیادتر از میزان مورد احتیاج مصرف شوند در بدن آنها ذخیره می گردند و این یکی از تئوریهای ازدیاد کلسترول در خون می باشد.

اصولا غذای مورد احتیاج روزانه فقط باید به اندزه تامین انرژی لازم مصرف گردد و متناسب با شغل و کار جسمانی حساب شود و از طریق سه ماده خوراکی اصلی یعنی مواد پروتئینی، مواد چربی و مواد نشاسته ای تامین گردد و در بین این سه ماده بایستی دقت کافی در تعیین مقدار چربی غذای روزانه به عمل آید زیرا چربی برای سوختن، بیش از دو برابر سایر مواد، اکسیژن مصرف می نماید که همین امر ممکن است موجبات اختلال  تغذیه لایه داخلی شرائین را باعث گردد و تولید آتروم نماید زیرا داخل شرائین احتیاج به اکسیژن دارند و کمبود اکسیژن در نتیجه سوختن مواد چربی باعث تنگی عروق آتروسکلروسیس می گردد.

اصولا تغذیه و برنامه غذایی نه تنها از نظر مصرف چربی بلکه از جمیع جهات باید مورد بررسی قرار گیرد. یک برنامه غذایی کامل آن است که دارای مواد جلوگیری کننده از افزایش ک

/ 1 نظر / 8 بازدید
یک هدیه برای شما

سلام دوست عزيز ازشما دعوت ميگردد درشبکه ديدارعضو شويد و از ما يک دامنه مانند myweb.tk هديه بگيريد و صاحب يک وب سايت شخصي شويد آموزش : 1- به آدرس www.30you.ir مراجعه نمایید 2- از قسمت بالای صفحه برروی لینک " به ما بپیوندید " کیک کنید 3- اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید 4- مطالب خود را منتشر کنید (متن ، عکس ، فیلم ، نظر سنجی و ...) 5- لینک وب سایت ما را در وبلاگ خو قرار دهید 6- در لیست دوستان تان کاربر " پشتیبان " اضافه شده است و نام دامنه پیشنهادی خود را برایش ارسال نمایید 7- پس از بررسی دامنه شما ثبت می گردد و شما صاحب یک وب سایت رسمی خواهید شد. بي صبرانه منتظر ديدارتان هستيم